End of this page section.

Begin of page section: Contents:

Early Childhood Education

About the Center for Early Childhood Education

It its broadest sense, the field of early childhood education addresses questions relating to the care, upbringing, and education of children from birth until the end of primary school, both in families and in childcare institutions (Paetzold, 2001). In a narrower sense (and in conjunction with international discourse on the subject), early childhood education focuses on institutional educational work with children under the age of six, or until the beginning of primary school. As a sub-discipline of the educational sciences, the field of early childhood education therefore encompasses all aspects of elementary education in early childhood (Meyer & Walter-Laager, 2012).

Main areas of research at the Center for Early Childhood Education:

  • Quality in the Education and Care of Young Children
  • Learning and Teaching Processes in Early Childhood
  • Professionalization

Current News

Recent publications

  • Eichen, L. & Krenn-Wache, M. (2020). Qualifizierungskonzepte an Bildungsanstalten für Elementarpädagogik - Die 5-jährige berufsbildende höhere Schule und das Kolleg für Elementarpädagogik. In: Andreas Paschon; Nina Hover-Reisner & Wilfried Smidt (Hrsg.). Elementarpädagogik im Aufbruch – Einblicke und Ausblicke. (S. 217-237). Münster: Waxmann (Band 6: Beiträge zur Bildungsforschung, herausgegeben von der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB)).
  • Bruns, J., Carlsen, M., Eichen, L., Erfjord, I., & Hundeland P.S. (2020). Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway. In: Carlsen M., Erfjord I., Hundeland P. (eds). Mathematics Education in the Early Years. (S. 317-332). Springer, Cham.
  • Eichen, L., Pfiffner, M. R., & Walter-Laager, C. (2020). Beobachten und dokumentieren mit dem KinderDiagnoseTool - KiDiT®. KiTa aktuell. (S. 43-44). Köln: Wolters Kluwer.
  • Pölzl-Stefanec, E. & Geißler, C. (2020): Partizipative Praxis in Krippen ermöglichen – Haltungen und Einstellungen von PädagogInnen. [Enabling participatory practice in ECE- attitudes and opinions of early childhood educators] Frühe Bildung, 9(1), 9-17. https://doi.org/10.1026/-2191-9186/a000463
  • Pölzl-Stefanec, E. (2020). Kritische Perspektiven auf die Ausbildung von Kindergartenpädagogin-nen und Kindergartenpädagogen im Bereich der ersten drei Lebensjahre [Critical perspectives on the training of early childhood educator in the first three years of life]. In Nina Hover-Reisner, Andreas Paschon & Wilfried Smidt (Eds.), Elementarpädagogik in Österreich – Ein-blicke und Ausblicke. Münster: Waxmann-Verlag.

Contact

BA. MA.

Sarah Feierabend

Institut für Bildungsforschung und PädagogInnenbildung

Phone:+43 316 380 - 8013

End of this page section.

Begin of page section: Additional information:

End of this page section.